Hem > Sociala medier och kommunikation > Politiker mer sociala på nätet än informatörer

Politiker mer sociala på nätet än informatörer

Just nu testar vi på Mälardalsrådet oss fram när det gäller det som kallas sociala medier. Frågan man kan ställa sig vad det begreppet egentligen säger om andra medier. Är dom asociala?

Den 23 april hade jag förmånen att få testa av en del av våra tankar på en grupp informatörer från regionförbund från olika delar av landet. En intressant diskussion om det strategiska i att släppa på kontrollen och våga tänka micro- istället för massmedia. Blogg istället för pressmeddelande. Bambuser istället för ”beställ cd från kansliet”.

Det som slår mig är att rädslan för nya sociala medier inte handlar om politiker som inte vågar eller kan. Utan att vi som sysslar med politisk kommunikation i någon form måste se till att göra det möjligt. Att inte gömma oss bakom att våra politiker har ”prinskorvsfingrar och helst skriver ut mailen och sätter in dom i en pärm”.

För om det är så att moderaterna inför sina kommundagar i Örebro lyckas få deltagarna att ”hash-tagga” sina inlägg på twitter med #Kriks så borde samma politiker kunna skriva #malarting när vi lanserar www.malartwitter.se inför Mälartinget i Örebro.

Och om dom inte gör det? Ja då beror det inte på att våra politiker inte är intresserade av nya sociala medier – utan att dom inte är intresserade av oss!

Annonser
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: